Saturday, October 30, 2010

JALAN-JALAN PASIR SALAK...

Tanggal 24 oktober 2010, cik PFA meluangkan masa dia utk bawa DBD ngan KCN ke Pasir Salak.. agaknya sebab PFA nk menyahut seruan utk memartabatkan sejarah negeri Perak...

Bila sampai Pasir Salak, baru kami tengok n dapat menyelami sejarah zaman Puntum, Datuk Maharaja Lela, dan nama2 lain lagi yg berjuang menentang penjajah..kecik2 dulu aku suka baca buku pasal pasir salak ni..




"kombinasi mesra"

Saturday, October 2, 2010

Cerita Lama Berulang...

"Tanya sama pokok apa sebab goyang
Lalu jawab pokok angin yang goncang
Tanya sama langit apa sebab hujan
Lalu jawab langit tanyalah awan...
Awan lalu kata aku kandung air,
sampai tempat sejuk aku pun cair,
lihat dalam air nampak bayang-bayang,
campak satu batu bayang pun hilang...."

Lagu ni tentu ramai yang tahu.. seingat semasa sekolah rendah,@ awal sekolah menengah (1995-1996)(alhamdulillah,kuatnya ingatan aku...) aku pernah tertengok cerita tajuk dia " LAGU ALIA".. menangis bercucuran air mata masa tu...dah waktu tu malam..memang LAYANN la...hari ni, 2 OKTOBER2010, bila balik dari kelas tambahan tadi buka TV, tengok2 cerita ni tengah main...

Cerita ni rasanya banyak membantu aku utk jadi kakak yang baik kepada adik-adik..(ye ke????)sebabnya kalau tergaduh dengan adik-adik secara automatik, memori aku teringat cerita nie..tak mau gaduh-gaduh..just gaduh-gaduh sayang...(ade ke??...)...sampai sekarang nie...aku sayang keluarga aku..

Mengisahkan dua beradik yang mana kakaknya sangat garang dan suka marah-marah adik dia.. suatu hari adiknya disahkan mengidap penyakit jantung yang mana doktor bagitau tempoh hayatnya dah singkap..(ramalan doktor la...) Si kakak terdengar bualan mak ayahnya.. lepas tu, dia pun mulalah buat baik kt adik dia.. dah tak marah dan selalu termenung...agaknya memikirkan cammanala kalau adiknya meninggal..akhir cerita adiknya meninggal... sedih...:(

Kesan pada diri aku :

Sebab nama panggilan yang sama (K.A.K.A.K), aku sedikit sebanyak termenjiwai watak budak tu.. tapi kali ni lagi best..sebab tak perlu kontrol air mata sebab tak ada org kat rumah.. (lagipun, tak keluar air mata)masa 1st time tengok dulu, cover2 la jugak sebab semua ada masa tu, abah, umi,n adik2...(masa tu tengok kat umah pok su zin..)..


Zatul: bila cerita abis, muhasabah diri balik...nak jadi orang baik...dan mati dalam husnul khatimah....

Friday, October 1, 2010

UNTUK DITATAP oleh ABAH...

Berkebetulan kawan bagi buah rambai, teringin makan gulai ikan kering yang dimasukkan kulit rambai.. dah lama rasanya umi tak buat..

Di suatu hari yg syahdu n agak keletihan, usaha jugak masak gulai ikan kering beserta dengan solod lada...Bagi aku, yg tak pernah buat..rasa mcm satu kebanggaan n kebahagiaan bila kedua-dua makanan tu menjadi..CUKUP PUAS HATI!!!

Tiba-tiba dapat sms dari abah nk makan jugak gulai tu..tak dapat nak menghantarnya...so, abah tengok n rasailah kesedapannya di alam maya ini...orait???



Lubuk hati Zatul: nak balik kg....
:(

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin