Wednesday, December 29, 2010

RASA KOSONG...


entah la...rasa macam kosong je...sunyi sepi, blurrr....

Thursday, November 11, 2010

TAHNIAH AISYAH...



Akhirnya... lepas jugak percubaan ujian besar untuk Aisyah... berdebar-debar menunggu keputusan UPSR keluar...

Tahniah..
Ingat janji ayah: kalau 6 orang cucu dia dapat 5A, ayah nak panggil Wartawan Sinar

Saturday, October 30, 2010

JALAN-JALAN PASIR SALAK...

Tanggal 24 oktober 2010, cik PFA meluangkan masa dia utk bawa DBD ngan KCN ke Pasir Salak.. agaknya sebab PFA nk menyahut seruan utk memartabatkan sejarah negeri Perak...

Bila sampai Pasir Salak, baru kami tengok n dapat menyelami sejarah zaman Puntum, Datuk Maharaja Lela, dan nama2 lain lagi yg berjuang menentang penjajah..kecik2 dulu aku suka baca buku pasal pasir salak ni..




"kombinasi mesra"

Saturday, October 2, 2010

Cerita Lama Berulang...

"Tanya sama pokok apa sebab goyang
Lalu jawab pokok angin yang goncang
Tanya sama langit apa sebab hujan
Lalu jawab langit tanyalah awan...
Awan lalu kata aku kandung air,
sampai tempat sejuk aku pun cair,
lihat dalam air nampak bayang-bayang,
campak satu batu bayang pun hilang...."

Lagu ni tentu ramai yang tahu.. seingat semasa sekolah rendah,@ awal sekolah menengah (1995-1996)(alhamdulillah,kuatnya ingatan aku...) aku pernah tertengok cerita tajuk dia " LAGU ALIA".. menangis bercucuran air mata masa tu...dah waktu tu malam..memang LAYANN la...hari ni, 2 OKTOBER2010, bila balik dari kelas tambahan tadi buka TV, tengok2 cerita ni tengah main...

Cerita ni rasanya banyak membantu aku utk jadi kakak yang baik kepada adik-adik..(ye ke????)sebabnya kalau tergaduh dengan adik-adik secara automatik, memori aku teringat cerita nie..tak mau gaduh-gaduh..just gaduh-gaduh sayang...(ade ke??...)...sampai sekarang nie...aku sayang keluarga aku..

Mengisahkan dua beradik yang mana kakaknya sangat garang dan suka marah-marah adik dia.. suatu hari adiknya disahkan mengidap penyakit jantung yang mana doktor bagitau tempoh hayatnya dah singkap..(ramalan doktor la...) Si kakak terdengar bualan mak ayahnya.. lepas tu, dia pun mulalah buat baik kt adik dia.. dah tak marah dan selalu termenung...agaknya memikirkan cammanala kalau adiknya meninggal..akhir cerita adiknya meninggal... sedih...:(

Kesan pada diri aku :

Sebab nama panggilan yang sama (K.A.K.A.K), aku sedikit sebanyak termenjiwai watak budak tu.. tapi kali ni lagi best..sebab tak perlu kontrol air mata sebab tak ada org kat rumah.. (lagipun, tak keluar air mata)masa 1st time tengok dulu, cover2 la jugak sebab semua ada masa tu, abah, umi,n adik2...(masa tu tengok kat umah pok su zin..)..


Zatul: bila cerita abis, muhasabah diri balik...nak jadi orang baik...dan mati dalam husnul khatimah....

Friday, October 1, 2010

UNTUK DITATAP oleh ABAH...

Berkebetulan kawan bagi buah rambai, teringin makan gulai ikan kering yang dimasukkan kulit rambai.. dah lama rasanya umi tak buat..

Di suatu hari yg syahdu n agak keletihan, usaha jugak masak gulai ikan kering beserta dengan solod lada...Bagi aku, yg tak pernah buat..rasa mcm satu kebanggaan n kebahagiaan bila kedua-dua makanan tu menjadi..CUKUP PUAS HATI!!!

Tiba-tiba dapat sms dari abah nk makan jugak gulai tu..tak dapat nak menghantarnya...so, abah tengok n rasailah kesedapannya di alam maya ini...orait???



Lubuk hati Zatul: nak balik kg....
:(

Sunday, September 19, 2010

ceritera raya...


Raya pertama kt umah mertua sebab asben kena baca khutbah raya..dekat2 asar baru balik umah Gong Serai.. mujur rumah dekat..dalam sehari leh balik kedua-dua rumah org tua.. walaupun lepas tu berpisah berbulan-bulan lamanya..

Raya kedua ziarah umah saudara ayah(FIL) di kuala krai..kenal saudara mara..petang pegi open house umah pak sedara di padang pak amat...lewat sampai, byk makan dah habis...

Malam raya kedua, jamuan makan-makan kat umah Gong Serai..just jemput yg terdekat je.. ala kadar...

Raya ketiga ke Bukit Bunga, open house ayah long...jamm punya jalan..dibuat pulak budak kecik yg sorg ni crit birit.. tahan muka jela bawak dia tengah2 jalan yg sesak ke restoran berhampiran.. nasib malang lagi, air tak ada..terpaksa mengangkut air dari bilik lain..sabar je la..sayangkan adik macam nilah...

Malam sambung makan kat open house umah Cik Dah...kenyang..sebab baru jumpa nasik..

Raya keempat, kak ti sekeluarga dah nak balik Seremban..bila pulak leh jumpa..

Raya kelima, buat pemeriksaan rutin..alhamdulillah..ok..Faqihah teman g klinik..

Raya dah beransur habis....bila balik perak n asben dah pegi Sabah, hati dah tak berminat lagi nak beraya..yang tinggal hanyalah tunggu hari yg sesuai untuk Puasa Sunat Syawal pulak...


Saturday, August 7, 2010

FESTIVAL KESENIAN ISLAM POLITEKNIK-POLITEKNIK KPTM PERINGKAT ZON TENGAH...

Tahniah dan Terima kasih kepada semua kawan-kawan AJK Festival atas gandingan tenaga, gandingan bahu bagi memastikan festival ni berjalan lancar.

Walaupun semua ada tugas yang tersendiri, tapi semuanya tak berkira dan boleh dikatakan semua kerja pakat-pakat buat.

Tahniah dan terima kasih kepada para peserta dan juru latih yang telah bekerja keras bagi memastikan target. Penyertaan kalian amat dihargai.


bergambar kenangan...


Zatul: Lepas ni leh tumpu pada P&P dan FRP....

Sunday, July 25, 2010

KISAH LAKSAM DAN BUAH...

Agaknya sebab teringat dengan "ah", jadi teringat dekat laksam..bila teringat timbullah keinginan nak makan laksam.. Tapi biasalah, diuji apabila bila nak makan macam-macam ujian.. kawan tak baca sms kiriman la, makcik tak jual la..akhirnya dengan keizinan ILAHI dan bantuan dariNYA, mujur cik PFA sudi meneman utk mencari n menerjah laksam kat Pasar Tani pagi ni..

Teringat masa "ah" suka makan laksam, dulu aku pernah cakap "apa la yang sedap sangat laksam ni?" betullah "ah", kakak baru terasa nikmatnya makan laksam..Alhamdulillah... bezanya kakak makan dengan sayur dia sekali, tapi "ah" makan laksam dengan kuah sahaja...Terima kasih lah "ah" sebab bagi idea makan laksam ni.. kenyang perut kakak pagi nie..Alhamdulillah...Juga tQ VVVM pada Cik PFA, walau ada agenda penting pagi ni, sudi jugak dia membawa teman p Pasar Tani.. tengok2 dia pun teringin jugak...SAMALAH kita...

Cik PFA punya....
Daku punya...bersedia utk makan...yummy....

Sebagai upahnya,(walaupun tau Cik PFA ikhlas) teman hadiahkan buah-buah dari kg yang Faiz bawak nie kat mike...


Buah Garcinia mangostana dan Buah Canarium spp

Buah Nephelium lappaceum dan buah salasa adulis

Terima kasih pada keluarga kat kg sebab sudi kirim buah..maklumlah daku berada di perantauan..walaupun kat IPOH ni berlambak je pun kat kedai, tapi hakikatnya, lain rasanya buah yg dijual kat kedai ngan kat pokok di kg..kenapa??? yg terutama sekali sebab ianya FREE OF CHARGE....heheh...

Friday, July 23, 2010

Terima Kasih



Terima Kasih tak terhingga kepada miss astalavista..banyak jasa dia.. sesungguhnya jasa baik mu itu akan ku kenang selamanya...Hanya Allah shj yg bisa membalasnya..

Dikira aku amat bertuah dapat teman sepertinya. layanan dia lebih sampai terlebih..belum tentu aku dapat cari teman lain sepertinya...


Saturday, July 3, 2010

Plan tak menjadi..

Sabtu:3 Julai 2010

Hari ni Cik Zah sekeluarga datang rumah. Berkebetulan ada keje kat Ipoh.. kelmarin mereka sekeluarga ke Lost World Tambun.

Asal plannya nak datang petang kelmarin, tapi disebabkan keletihan bermain air, tak jadi datang. Aku pulak, nak sambut mereka kelmarin, beli la satey..tapi alhamdulillah menjadi rezeki dua orang sahabat merangkap jiran tetangga..Mujur depa sudi datang..kalau tak.....

Awal-awal pagi lagi ke pasar ngan Huda..penuh bersemangat nak beli lauk pauk konon-konon nak masak utk mak sedara yg disayangi tu..Udang ngan Ikan Bawal Besar..dah terbayang nak masak masam manis ikan bawal, goreng kunyit Udang dan sayur goreng..

Tetapi..tiba-tiba semua plan masak-memasak tu tak jadi sebab kesihatanku tak mengizinkan..depa faham kot.. berkebetulan mereka baru usai makan pagi kat Stadium Ipoh..tengah kenyang boyah lagi.. last-last jamu air teh ngan kueh yang sempat dibeli kat pasar tadi...

Saturday, June 19, 2010

DALAM 1 MINGGU...

Tamat sudah cuti sekolah..

Terasa lama sangat cuti kali ni, padahal seminggu je.. 4 kali ulang alik IPOH-KELATE atas macam-macam agenda..

masa yang penuh dengan program n aktiviti bersama keluarga..

MAJLIS PERTUNANGAN ANAK MOK SU (ASIM)
Lokasi: Pasir Puteh, Ipoh VS Pasir Puteh Kelate
Tarikh : 13 /06/10


makan-makan

bergambar kenangan

PERCUTIAN KELUARGA
Lokasi : Cameron Highland
Tarikh : 13/06/10 (seusai majlis pertunangan)


ladang teh


ZOO TAIPING
Lokasi: Taiping
Tarikh : 18/06/10

rasa macam budak-budak..


burung unta

KUALA SEPETANG
Lokasi :Mak Jah Mee Udang
Tarikh : 18/06/10

kenangan untuk aus..heheh...



Zatul: Tunggu plan utk bercuti bersama keluarga ke BUKIT MERAH pulak..

Thursday, May 27, 2010

mY Niece is nice!!!

Lama dah rasanya tak update laman sesawang nie..tapi bila diintai-intai tak ada sawang kat sini..
Bukan apa, seminggu nie, sibuk sikit.. kerja pejabat yang tak habis -habis dengan 5S, keje sendiri yang tak siap-siap, semua tu kena settle before bercuti.. KJ dah warning, sape tak siap keje, akan dibatal cutinyer..heheh...

Sabtu yang lepas, menerima seorang tetamu yang dinanti-nantikan..my niece..namanya Na.. Anak Sedara Sebelah Suami.. yelah anak sedara sebelah aku, on the way...seingatnya, sebelum nie, tak delah rapat sangat..kitorang pun jarang-jarang jumpa..so, masing-masing penuh dengan perasaan malu n segan..lagilah bila makcik dia yang nie memang dari spesis pemalu.. Bila Na nak datang Ipoh, rasa mcm ni satu peluang baik nak lebih kenal-kenal lagi.. Apalagi, aku dah buat plan nak bawak dia g jalan-jalan...

Sabtu (22 Mei 2010) 6 petang:
Jalan-jalan di Padang Polo...(niat nak membakar lemak...)


Ahad (23Mei 2010)
Destinasi: Gua Kek Look Thong..










Destinasi : LOST WORLD TAMBUN..
Kalau Na tak datang, rasanya aku tak jejak kaki kat sini..


hati gembira bila dapat tunai impian orang..


zatul: Datang tetamu membawa rahmat dan perginya membawa dosa yang ada dalam rumah kita.. Alhamdulillah..nanti datang lagi ye...

Friday, May 21, 2010

Tunggu Terus Menunggu...


tik..tok..tik..tok...

begitulah seharian...masa sebegitu pantas..langsung meninggal terus tanpa perlu diminta untuk menunggu..yang pasti tak kan menunggu..

Menunggu atau menjadi yang ditunggu memang berbeza.. Menunggu sesuatu yang ditunggu kadang kala boleh sampai tahap memboringkan dan mencabar kesabaran..umpama menunggu pelajar datang buat hafazan..sangat-sangat mencabar jiwa dan perasaan..

Menunggu sesuatu yang menggembirakan?? teramat lama sangat masa berlalu..setiap detik dan saat yang berlalu bagaikan beribu tahun menanti..umpama menunggu seseorang yang istimewa..

Menunggu sesuatu yang separuh mungkin pula ibarat menunggu bulan purnama muncul..kalau awan melindungi bulan, maka sang purnama pun malu nak menonjol diri..yang menunggu dan menantinya separuh bulan, penuh rasa kecewa..

Menunggu sesuatu yang mustahil, ibarat menunggu bulan jatuh di riba..yang mana mustahil teramat..kalau terjadi pun sesuatu yang berada dalam Kuasa Ilahi..Alhamdulillah..

Semua yang terjadi dalam hidup insan ini, semuanya adalah percaturan Ilahi Rabbul Aalamin.. Dugaan yang terjadi, andaikanlah ia penghapus dosa-dosa kecil..Suka kan!!... Tapi berdoalah, semoga dugaan tersebut, bukan bencana dari Allah..Na'uzubillah min zaalik..

Thursday, May 20, 2010

I. K.H.L.A.S


Di mana peranan ibu bapa untuk mendidik anak-anak supaya beradab. Melatih anak-anak supaya menghargai pemberian orang lain walaupun tak suka..

Geram apabila petang tadi terlihat sepasang ibu n bapa nie membiar je anak kak lia dengan kekecewaan sebab anak-anak dia tak mau terima belon.

Moral of the story... jiwa kanak-kanak bersih.. pemberian kanak-kanak ikhlas.. senyuman kanak-kanak juga ikhlas..tak patut kalau kita membalas keikhlasan itu dengan kesedihan dan kekecewaan kepada mereka ... kerana ikhlas itu tersembunyi dalam sanubari..

Saturday, May 15, 2010

:: ... بارك الله لكم ::

SELAMAT HARI GURU, HAPPY TEACHER DAY,

Sebelum 4 tahun yang lalu, aku berada di alam status sebagai pelajar. Masa tu, belum lagi merasai pengalaman sebagai seorang guru, tapi aku tak lupa untuk mengucapkan SELAMAT HARI GURU kepada guru-guru yang ada pada masa itu.. dan doa dititipkan dalam setiap kali solat "Ya Allah rahmati dan berkatilah guru-guru aku..." Setiap guru yang ada dalam hidup aku, mempunyai kenangannya dan jasanya yang tersendiri...TERIMA KASIH CIKGU..

Kini, aku sudah memegang status seorang guru atau gelaran yang spesifik USTAZAH.. 3 bulan berada di alam persekolah (praktikal) dan 4 tahun berada di alam politeknik memberi pengalaman yang berbeza-beza.. Di sekolah, guru memang diraikan..tetapi di Politeknik, guru kurang diraikan.. Mungkin pengertian berbeza bagi pelajar..

Suka duka menjadi pengajar ni, kadang-kadang cuba membuat refleksi diri, sewaktu menjadi pelajar.. adakah kita sudah menjadi pelajar sepertimana yg diingini oleh guru kita.. Kalau ada pelajar yang bermasalah, kita cuba ingat balik bagaimana guru kita dulu menanganinya.. Setiap pelajar berbeza... ada yang senang dipujuk, ada yang tak makan saman.. kaedah pun berbeza..lagi dimarah lagi menyakitkan.. ada yang bila kena marah menangis, kita yang turut terasa sedihnya..(sebab diri ini tak pernah kena marah dek cikgu) , bila ada pensyarah lain yang marah kat pelajar, kita terasa kasihan.. kadang-kadang penat jugak nak melayani karenah setiap pelajar.. TETAPI aku tidak pernah merasa menyesal memilih opsyen sebagai pendidik..kerana inilah sumbangan dalam hidupku untuk dibawa hingga ke alam akhirat..

Kepada sahabat-sahabat dan teman-teman seperjuangan.. ingatlah !
DARIPADA Abu Hurairah, Rasulullah ada bersabda, bermaksud: “Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara, (iaitu): Sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain dan anak yang salih yang berdoa untuknya.” – (Riwayat Muslim dan lain-lain termasuk Imam Ahmad.


Zatul: semoga ditetapkan Iman n bertambah semangat untuk menjadi seorang pendidik yang berjaya....

Thursday, May 6, 2010

YANG LAMA TUKAR BARU..

Yang lama
::
::
::
::
:::::::::::::::::
:::::::::::
::::::::
:::::
::



Tukar baru


Asal tajuk ialah " ALLAH SEDANG MENGUJIKU".. rasa macam banyak perkara yang berlaku seminggu dua yang lebih kepada kesedihan n kesusahan hati..Macam-macam ada..

Yang terbaru, apabila aku diuji dengan Peti ais tetiba rosak.. Ah Po kata kalau baiki habis dalam RM400...ho..ho..ho...

Fikir punya fikir, ingat nak beli baru je... sore tadi jalan2 survey peti ais..last2 jumpa la yang tak mahal n takla juga murah.. tak pasal2 melayang-layang RM600 petang nie.. tapi tak pe.. peti ais ni satu keperluan..kalau tak aku tak ada mood nak masak n nak makan...lagi pula ada sesuatu yang mahal kena duduk dalam peti ais..

Ya.... Allah sedang menguji ku....Allahumma Yassir wala Tu'assir...Ya Kariiimm...

Tuesday, April 20, 2010

seronok...


Adik Alisya dah membesar..tapi tak leh lawan Madiha.. seronok bila dapat pegang budak.. tengah2 mengantuk, bila dengar Alisya datang, terus bangun dan dukung dia.. bawak jalan-jalan..

Thursday, April 15, 2010

Sunday, April 11, 2010

141 jatuhan pin...

Bila diingat kelakar pulak.. Usia lebih 27 tahun, baru dapat peluang main bowling.. sebelum nie duk tengok dalam tV je..tak pun, kadang2 main dalam komputer..

TQ kepada adik2 PSSI coz memberi peluang utk merasa memegang bola bowling..

Sentiasa ingat pesanan seseorang " kurangkan masuk longkang, jangan malukan suami".. Walaupun sentiasa masuk longkang, tapi ada jugakla pin yang dijatuhkan..141.. 3 kali strike.. ok wat...


zaTul: Pin ibarat target yang nak dicapai dalam hidup.. Cuba utk capai sebaik mungkin...

Tuesday, April 6, 2010

TART TELUR RINGKAS


Kepada kawan2 yang berminat nak cuba buat tart telur yang tersangat2 ringkas, ni bahan2 dan cara yang saya dah cuba buat..

Tart

125g butter
63g gula halus
1 biji telur kuning
250g tepung
1 sudu air
setengah sudu teh esen

1.Campur buter+gulahalus+esen = pukul dgn senduk sampai sebati
2.Masukkan telur kuning +air
3.Masukkan tepung gandum = gaul dengan tangan
4. Masukkan dalam acuan pastri
5. Bakar 180c (20 min)

Filling (Krim)
2 cawan susu segar
120g gula pasir
3 biji telur
setengah sudu teh esen
2 SB tepung jagung+1SB tepung gandum=bancuh dgn sedikit air
1 sudu marjerin.

1. Campurkan semua bahan dalam periuk kecil atas api kecil..kacau sampai dia pekat..
2. tunggu sejuk

Pesanan:

1. lepas bakar tart, dia menggelembung naik..so kena rajin2 diri tekan bahagian dalam utk diisi krim nanti..AWAS..PANAS..

2. Sekiranya terbeli susu yang basi, boleh guna susu cair..no problem..(ni atas dasar pengalaman saya huhu..)

3. Lepas isi cream dalam tart, bakar lagi dalam 10 min..bila dah sejuk boleh la makan...

4. Better kalau dapat guna acuan pastri yang kecik2 comei2 yg duk jual kat kedai.. tapi saya tak mampu nak beli, so saya guna kertas cupcake dengan alat ceduk aiskrim yang separuh bulat.. ok je..cuma kureng lawa sikit je ( dalam 90 %)...

5. Hias ikut suka hati..saya letak jem dan buah kiwi atas cream ..rasa masam2 manis..SEDAAPP....tapi kena ingatla..kurang gula dalam cream tadi sebab dikhuatiri takut dapat penyakit diabetes. pesanan Kementerian Kesihatan Malaysia..


Zatul: Seminggu ni duk sarapan pagi dgn tart telur je.. kenyang sampai jam 11 pagi..

Friday, April 2, 2010

In Spite Of...

BESAR PERBEZAAN NILAI " KALAULAH" DENGAN "WALAUPUN"..

Cara memandang adalah batu asas bagi setiap manusia membuka langkah menerokai dunia yang kian berubah..

Fikir-fikirkan....

"Kalaulah aku..."
"Walaupun aku...."

Thursday, April 1, 2010

SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN BUAT ABAH


53 tahun dahulu, lahir seorang insan ke dunia fana untuk menjalankan amanahnya sebagai seorang hamba dan khalifahNya di muka bumi...(nak tau lanjut buka buku kursus Pendidikan Islam dan Tamadun Islam)

Perjalanan hidup yang kukira dah cukup matang mesti banyk mengajar abah erti dan makna hidup.. keletah anak-anak sewaktu kecil dan ragam sewaktu besar ditangani dengan sabar... Tup-tup dah dapat 2 menantu... dalam persediaan menunggu pangkat menjadi D.A.T.U.K yang insya Allah akan berkunjung tiba apabila rezeki dilimpahkan NYA...

SELAMAT ULANGTAHUN KELAHIRAN BUAT ABAH KE-53.. SEMOGA SENANTIASA DALAM RAHMAT DAN REDHA ILAHI... TQ VERY-VERY-VERY MUCH... SEMOGA SENTIASA DALAM KEBAHAGIAAN BERSAMA UMMI TERSAYANG...amiiiinnn...


Wednesday, March 24, 2010

27.....



Syukur atas kurniaan usia,
26 tahun masa telah berlalu,
ada suka ada duka, ada bahagia ada lara,
27 yang lalu menggamit memori,
27 tahun yang lalu telah menyempurnakan sepasang suami isteri,
27 tahun lalu memberi gelaran A.B.A.H kepada En Abdullah,
27 tahun lalu menjadi UMMI kepada Pn. Siti Amnah
27 tahun menjadi kakak kepada 5 adik,
Dijaga, dididik, diberi pendidikan akademik dan agama,
Diperkenalkan dengan ajaran Islam yang sebetulnya,
Diberi harapan dan semangat untuk terus maju,

Kini, aku berada di sini, pada tahap ini, walaupun jauh lagi liku perjalanan kehidupan akan ku cuba untuk tempuhi,
untuk menjadi seseorang yang berjaya di dunia dan akhirat terutamanya...

Kepada insan-insan sekehidupan, mohon kemaafan sekiranya sepanjang 27 tahun ini ada melakukan kesilapan, kesalahan dan apa jua yang terkesan di hati...


zatul :Selamat Hari la HIR, Ingat Hari ak HIR..

Thursday, March 11, 2010

mAc

Berpesonaliti menarik dan menawan - mudah-mudahan (nak perasan sikit)

Mudah didampingi - tak pernah lagi halau orang duk tepek sebelah.

Sangat pemalu dan pemendam rasa - rasa-rasa macam ye je.:)

Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati - kalau tengok cerita sedih tu mengalir jugak ler ayor mata

Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran -Ouih!! memang-memang..diakui oleh SIRIM

Suka pada kedamaian - PEACE NO WAR

Sangat peka kepada orang lain - taula sape yang tengah susah n senang

Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain - Patutlah jadik guru

Tidak cepat marah dan sangat amanah - tak juga..kadang naik angin jugak..lagi-lagi kalau orang duk ulang buat salah yang sama..

Tahu membalas dan mengenang budi - hutang budi di bawa mati

Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam - tak pakai cermin mata, tu yang jadi serba tak kena...over tajam kot..

Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal - terkesan di hati tapi bukan berdendam

Suka berangan-angan - terberangan ader ler...

Suka melancong - time boring suka la..

Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi - memang tak syak lagi..tapi tak pernah lagi duk menangis meraung tengah orang ramai...

Kelam kabut dalam memilih pasangan - dah kawin pun..Insya Allah pilihan yang tepat dunia akhirat...

Suka dengan hiasan rumahtangga - bunga....

punya bakat seni dalam bidang muzik - tak pernah menyanyi dalam bilik ayor..

Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik - mesti doh

Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan- Insya Allah.. asalkan orang tak cari pasal ngan kita..



Monday, March 8, 2010

Kenangan Tersingkap di Larut Malam...


Entah kenapa..keazaman yang membara untuk menyiap kerja walau jam dah melangkau Pukul 1 pagi.. seusai menyiapkan dua minit mesyuarat, teringin untuk merehatkan minda dengan perkara yang yang diminati sementara menunggu kelopak mata memberat...

Tapi tak tahu nak cerita apa..tentang hati, semuanya telah tersirat dalam helaian Mufakkiratul Mukminah yang di beli awal tahun dulu...

Teringat kat adik kecil kat kg yang baru mula menjejak kaki ke sekolah tadika.. betapa seronoknya dia dapat ke sekolah.. satu kebanggaan pada dia apabila waktu pagi masing2 sibuk dengan urusan sendiri termasuk dirinya..sebelum ni, asyik kena tinggal ngan bibik je.. kesian...Lagipun Atiq juga bersekolah.ada unsur cemburu..tapi tak salah cemburu dia coz nak kejar ilmu...dapat sembang apa yg belajar kat sekolah, kongsi cerita dan perihal sekolah masing-masing... budak2 memang tulus hatinya...

Aisyah pun dah darjah 6.. nampak la sedikit kematangan dan ke arah alam remaja... semoga dia berjaya nanti..

Aku??? dengan caraku... Wallahu A'lam.. tapi aku tertarik dengan kata-kata dari buku "Mencari Makna Hidup"**** " Perubahan adalah sesuatu yang sukar dilakukan bagi orang yang biasa hidup secara rutin. Ini bererti dia menurunkan sendiri kualiti hidupnya dengan menangani cabaran hidup dengan selesa dan tidak menyambut perubahan atau cabaran yang akan menangkatnya naik ke tahap lebih tinggi."****

Maknanya kita kena sahut cabaran..bukan setakat menyahut sepertimana ayam menyahut kokokan si ayam lain tetapi menyahut beserta tindakan yang cukup efektif, optimis dan berkesan sejajar dengan hukum Ilahi...

Pesanan untuk diri dan teman-teman.....




Relaxminda : ILMU TANPA AKHLAK IBARAT HIDUP TIADA MAKNA....

Friday, March 5, 2010

DALAM KESIBUKAN

Alhamdulillah...impian yang ditunggu akhirnya berkesudahan dengan cemerlang... PUO dapat anugerah Poli Premier bersma2 2 lagi poli yang lain... hati dirundung kebimbangan memikirkan KPI yang perlu dicapai..Namun terselit rasa syukur...

Minggu ni, 2 program Unit Agama telah berjaya dilaksanakan dengan jayanya...

1) ceramah maulidur rasul - Ceramah disampaikan oleh ustaz huri, imam masjid pengkalan hulu.. best sangat2...

2) Majlis Tilawah Al-Quran dan Pertandingan Nasyid Peringkat PUO.
Disebalik keberlangsungan majlis ini, tersirat rasa syukur selaku AJK Hadiah..
Apapun tahniah!!!

Tempoh masa untuk bersenang lenang semacam telah lupus...semua sibuk..letih..penat... terpaksa mencuri sedikit masa utk merehatkan minda dari kerja2 pejabat..maka terhasillah entry ini..

Wednesday, February 17, 2010

Pada Suatu Hari...part 2


Sungai yang ditagal... boleh dikatakan kebanyakan sungai dekat area kg ni dah ditagal..apa yang aku faham maksudnya sungai ni dah dijampi dan orang tak boleh tangkap ikan kat sungai tu..tapi kalau mandi boleh la... Kalau tangkap jugak, nanti dia kena bayar denda dan dibicarakan di mahkamah kt kg tersebut.. Masya Allah..ikan-ikan Kelah yang besau-besau teramat...

Masa aku sampai berkebetulan ada penduduk sini pun baru sampai..diorang bermandi manda dan yang perempuan duk basuh kain..agaknya kat umah kekurangan air kot...Kehidupan yang memerlukan kesabaran yang teramat sangat...
bergambar dibenarkan...just jgn kacau ikan sudahhhh....


Agaknya ikan-ikan ni pun duk menunggu insan ni datang bagi makanan sedap kat depa... murah rezeki...

Zatul: Teringat kata-kata si dia...sekarang ni datang sebagai tetamu, lepas-lepas ni datang sebagai penduduk...Owh!!!No...No..No....Insya Allah...

Pada Suatu Hari....(part 1)

Dulu-dulu kan.. setiap kali abah bawak p jalan-jalan, bila balik mesti abah suruh buat karangan pasal tempat yang dilawati...Selaku anak yang baik dan rajin(untuk masa tu) aku buatla...lepas tu abah tanda merahkan kalau ayat salah...macam cikgu-cikgi BM tandakan...cuma aku tak di beri markah percent tapi just A,B @ C...Tapi seingat aku tak pernah dapat C...

Kini-kini...aku teringin nak kembalikan nostalgia tu..walau di alam maya bersama ICT yang terkini, mungkin abah boleh nilai tahap kebolehan aku dalam penulisan..Aku bukannya terer sangat pun just suka untuk meluahkan dan berkongsi cerita warna-warni rencam kehidupan yang adakalanya suka dan adakalanya duka...

Perjalanan ke Sabah membuka ruang dan minda aku untuk banyak berfikir dan menilai kehidupan.. Terus terang aku katakan sehari aku berada di KG LANAS (Kuarters sekolah suami) terdetik di hatiku yang aku rasa sedang hidup macam orang asli.. Nak basuh pinggan kena angkut air, nak mandi kena tadah air, nak ke tempat mandi kena intai bawah rumah tengok adakah si Kalbun tidur ke apa ke..memang la ia tak kejar org..tapi TAKUT la jugak..kang dia ingat aku ni pencuri ke?(WAJAH BARU DI KG LANAS)..

Orang macam aku yang tak pernah melalui gaya hidup macam tu memang terasa kesukaran nak hidup di tempat macam tu, tapi dalam masa yang sama aku sedar, ada lagi insan & warga pendidik yang lain yang lebih sukar kehidupannya... TABIK SPRINNGG kepada insan tersebut.. Besar ganjarannya di sisi ALLAH..asalkan ada IKHLAS...INSYA ALLAH...Perjalanan menuju ke destinasi memakan masa lebih kurang 2 jam 30 minit dari Keningau ke KG LANAS..MasyaALLAH..bukan jalan penuh dengan onak duri tapi penuh dengan batu-batu yang mana hikmahnya dapat dirasai waktu hujan...(menurut suami)..diceritakan pernak terjadi kes ibu melahirkan anak dalam perjalanan ke Hospital Keningau dek jarak yang jauh di campur dengan keadaan jalan yang menyebabkan otak bergegar..perut berkocak...


Debu-debu yang berterbangan yang semestinya bukan udara yang baik...tapi itulah yang dialami oleh penduduk sekitar sini...

bersambung....


Zatul :Syukur sangat-sangat dapat PUO...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin