Tuesday, September 25, 2012

Allahyarhamah Mek...

tepat jam 1.10 tgahri, saat zohor berkumandang pada 23 September 2012, mek Hjh Rahimah bt Yakob kembali ke rahmatullah..putus hubungan dunia antara seorang nenda dengan cucunya.. kenangan bersama sepanjang 29 tahun datang silih berganti..semuanya itu hanya mampu diiringi dengan air mata, sebak di dada, dan al-fatihah...Bahana kencing manis teramatlah menyakitkan.. sesiapa pun yg tengok mesti terasa sedih..kita hanya tengok dgn mata, rasanya kita tak menanggung... 19. 11. 1037 - 23.09.2012 = 74 tahun hayat di dunia..sebulan lebih lagi nk mencapai usia 75 tahun.. tiada kata yg kak mampu nk ucapkan , terima kasih untuk segalanya yg tidak terkira, minta maaf sekira ada salah silap...pemergiannya amatlah tenang, Ya Allah, damaikanlah, bahagiakanlah mek di sana, tempatkan beliau bersama2 orang soleh..ampunkan dosa mek n kami semua..tabahkan hati kami dlm menerima ketiadaan beliau di samping... bayangkan selama ni, mek duduk kt rumah je..kalau pergi, muka pertama yg kita tengok, mek, kalau sembahyag kat balaisoh, mek jugak kita cari utk salam..kini, semua tu jd kenangan...ayah mesti lagi terasa...balik baruh, mek ada duk tunggu...teman berbual pun mek la..teman berbincang pun mek la..teman nk jd pengulas drama bersiri indonesia jam 2.00 petang mek la...semua tu jd kenangan...

mek tak sempat tengok anak ke dua ngah yg bakal lahir sebulan lagi..begitulah, pergi satu generasi lahir 1 generasi..cicit tak sempat nk mengenal moyang dia..Insyirah sekarang memg kenal tp lepas ni mungkin dia akan lupa..mek selalu panggil insyirah dgn panggilan asyirah...adik wicha pun mek sempat riba masa lahir hari tu...bila teringat memori nk lahir adik wicha mesti nama mek takkan luput sebab mek yg susah hati sgt2 hari tu...masa dlm cuti bersalin insyirah pun, mek mesti dlm ingatan..sebab masa tu duk rumah mek...jd tukang masak berkebetulan bibik tak ada...syukur alhamdulillah segala yg terjadi..Aturan Allah adalah yg terbaik..paling bersyukur aku dpt pindah ke PKT sebab dekat n Allah bg peluang utk drive dgn selamat n jumpa buat kali terakhir..nilah antara hikmah yg tersembunyi... alfatihah...

AidilAdha bakal tiba...tiada lg tangan mek utk dicium, tiada lagi pelukan,tiada lagi tempat yg memg di spare kan utk memudahkan mek ibadah..tiada lg bauan bedak sejuk mek...barang2 harian mek sentiasa dlm ingatan, baju mek, kain sarung mek yg selalu pinjam, skaf kepala mek yg pelbagai jenis, kain smbhyg mek, sejadah mek, quran mek, tempat mek duduk, tempat mek tido, tongkat mek...semua tu dalam ingatan..al-fatihah...




Rindu yang amat....tiap kali naik rumah mek ada seseorang yang dicari... sebelum ni selalu tanya mek, "ayah mana.." sekarang tak boleh tanya ayah "mek mana"... sebak sgt2 masa tengok kubur mek..tapi datang satu kekuatan n terdetik dlm hati mek dah tiada..hati semakin tabah dan boleh menerima kenyataan yg teramat pilu..bila teringat, hati akan rasa terguris, sebak, air mata mula bertakung...Mek, kak rindu mek...al fatihah...


LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin