Monday, July 20, 2009

FEELING....



Kadang-kadang dalam sehari kita dilanda macam-macam perasaan..




Gembira, sedih, kecewa, marah, benci, sayang, rindu, menyampah dan seribu satu perasaan lagi..




bila kita gembira, kita sentiasa tersenyum2 d tersengih2..orang pun tegur "happy je". time happy ni, semua orang akan nampak kita happy,walaupun kita sengaja buat2 happy..




Bila kita sedih, kita nampak bermuram durja, muka macam nak nangis atau mka macam orang baru lepas nangis..time ni, hanya orang yang rapat dengan kita je yang leh perasan.. kadang2 orang yang ada instinct ngan kita pun leh perasan..macam mak ayah kita la..kita kan share darah daging ngan diorang..




Bila kita kecewa, lebih kurang la ngan sedih..dari kecewa ni, dia akan lahir macam-macam perasaan yang negatif macam benci, menyampah, marah.. rasanya tak ada orang yang kecewa tapi dia happy.. kalau happy pun sebenarnya buat2 je..tak nak bagi orang tau..




Dalam banyak-banyak perasaan yang kita alami, perasaan gembiralah paling kita nak.. kalau boleh, biarlah kita ni tak tau macam mana rasa marah, sedih, kecewa.. apa yang berlaku kita senyum je.. TAPI MUSTAHIL... sebab perasaan yang Allah bagi kat kita tu, untuk melengkapkan kita sebagai seorang manusia yang berakal dan berperasaan. takkan la kalau tengah dengar kuliah tentang saat kematian, tentang kisah sedih kita duk tersengih2 pulak.mesti orang marah.. jadi perasaan tu kena balance la.. tak boleh selalu duk bersedih, duk menangis, tergelak2.. pandai-pandai la nak control diri..



kadang2 bila kita menangis atau kita meluahkan pada seseorang,beban tu akan berkurangan n kita tak sedih lagi.. kalau kita nak marah orang, kalau kita leh marah direct pada orang tu, lagi lega, tapi kalau tak boleh, kita akan tuju pada orang lain tau benda lain.. tu yang sampai ada orang tumbuk dinding..last2 diri sendiri yang sakit..


Apapun, kita kena usaha utuk happy kerana happy itu boleh membahagia dan menyenangkan hati orang sekeliling kita.. walaupun diri kita sedang sedih..

No comments:

Post a Comment


RockYou FXText

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin