Friday, August 21, 2009

ConToH Yg Tak BaiK...

Semasa sedang naik anak tangga yang entah ke berapa..aku terselisih dengan 2 orang student JKA yg sedang turun tangga.. Susah nak dengar orang lelaki membebeb..tapi budak yang 2 orang ni tengah membebebl kat lecturer dia.. antara bebelan yg sempat aku tangkap berbunyi begini " Dia suruh datang kul 7 pagi..ada kelas ganti..kita pun datang la pagi2 lagi..tengok-tengok dia cancel kelas lak.. apa la..."

Tak patut la lectrr tu buat student mcm tu.. budak tu bukan main semangat lagi nak belajar..mgkin sarapan pun tak sempat.. TAPI mungkin jugak la lecturer tu ada masalah besar yg memg tak boleh dielakkan..mcm isteri dia nak bersalin ke, anak demam ke.. kalau atas alasan yg kukuh seumpama tu mgkin student leh faham.. tapi bila budak tu membebel macam tu, mgkin lectrr tu tak bagitau alasan kenapa kelas cancel.. so dia anggap sesajer je dicancel class...

Sebenarnya kes yang dialami oleh budak tu jarang2 berlaku, yang paling banyak berlaku, budak yang tak datang kelas, lecturer dia berjanggut-manggut menunggu.. aku pun pernah, sejam aku tunggu, tapi budak yg dijanji tak muncul2,..hangin satu badan... bila tanya:
  • "ustazah, saya tertidor"
  • "ustazah, saya terlupa"
  • "saya ingatkan tak jadik"

Jawapan-jawapan macam ni memang sengaja buat ustazah naik marah.. mujurlah ustazah ni tak jadi INCREDIBLE HULK kalau tak, habisla korang ni dilenyek-lenyek macam orang nak buat jejemput pisang..

So, pengalaman lepas tu, aku jadikan pengajaran buat student3 yang lain.. kalau korang buat macam yg budak tu buat, siap korang.. ustazah potong markah...



UstazaH : Jadilah guru yang ikhlas mendidik..

No comments:

Post a Comment


RockYou FXText

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin